Stress & burn-out

We hebben allemaal stress en hier is niets mis mee. Spanning of stress hoort bij het leven. Het is een stimulans om beter te presteren en ons beter te concentreren. Zolang er genoeg ontspanning is en mogelijkheden zijn om weer op te laden, is er niets aan de hand.

Wanneer de stress de overhand neemt en ontspanning uitblijft wordt het gevaarlijker. Je spreekt dan van chronische stress. De momenten van ontspanning zijn wel aanwezig, maar deze zijn te kort om weer volledig te herstellen. Na een vakantie voel je je weer fit, maar na enkele dagen voel je je weer zoals voor de vakantie. Veel mensen houden dit maanden tot jaren vol zonder overspannen te raken.

Je hebt verschillende stadia in de stressladder. De belangrijkste verschillen tussen een burn-out en overspannenheid zijn de mate van uitputting en de duur van het herstel. Iedere trede van de stressladder heeft andere klachten en herstelbehoeftes. Op welke trede jij zit en wat je nodig hebt om hier vandaan te komen, gaan wij samen onderzoeken. Met de CSR-methodiek zullen we de roofbouw stoppen, je reserves weer aanvullen en je privéleven en het werk op een juiste manier weer opbouwen.

Overspannen

Overspannen ben je als de energie in je lichaam begint op te raken. Je dagelijkse belastbaarheid neemt af en je krijgt moeite om al je activiteiten naar tevredenheid uit te voeren. De lichamelijke klachten nemen toe, zoals vermoeidheid, slapeloosheid, gevoel van uitputting, spierpijn in nek, schouders, rug of kaken, hoofdpijn, snelle hartslag, hoge/snelle ademhaling of hyperventilatie, hoge bloeddruk, te veel of te weinig eten. Een overspannenheid is een situatie die ontstaat als er in een relatief korte periode van een aantal maanden te veel van je verwacht of geëist wordt (een onbalans tussen draaglast en draagkracht). Een herstelperiode van ongeveer 6 weken is in dat geval vaak voldoende om te herstellen en weer in balans te komen.

Zware overspannenheid

Een zware overspannenheid zit tussen een overspannenheid en een burn-out in. Het is een verwaarloosde overspannenheid, waarbij de signalen te lang genegeerd worden, de balans niet tijdig wordt hersteld en de klachten ernstiger worden.

Burn-out

Als je geen maatregelen wil of kan nemen als je overspannen bent, dan zul je op een gegeven moment burn-out raken. Burn-out ben je als je je mentaal, emotioneel en lichamelijk volledig uitgeput voelt. Er is een complete hormonale uitputting opgetreden die alleen met de juiste ontspanning en rust weer op te heffen valt. Het leveren van prestaties lukt niet meer, je kunt je niet meer concentreren, je geheugen is een zeef, je bent om het minste en geringste al emotioneel, relaties onderhouden kost moeite en er heerst een algeheel gevoel van uitputting en machteloosheid. Vaak voel je je angstig, onbegrepen, depressief en gefrustreerd. Burn-out is het eindstadium van langdurige, vaak jarenlange, roofbouw op het lichaam. Een burn-out ontstaat als je ondanks de stress en de spanningsklachten stug door blijft gaan. Naast te veel stress is een sensitieve, verantwoordelijke, perfectionistische persoonlijkheid ook een belangrijk risico in het krijgen van een burn-out.